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konstukt des femininen im dienste der männlichen Sexualität

Dieses Thema im Forum "Esoterik kritisch" wurde erstellt von huerta, 17. September 2014.

  1. huerta

    huerta Mitglied

    Registriert seit:
    2. März 2014
    Beiträge:
    131
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    der "weibliche archetypus", der in esoterischen oder spirituellen kreisen oft so gerne ahistorisch herbeibemüht wird, ist in wirklichkeit ein soziales konstrukt und dient grundlegend der sexuellen befriedigung des mannes:

    "The discovery that the female archetype is the feminine stereotype ex-
    posed "woman" as a social construction. Contemporary industrial soci-
    ety's version of her is docile, soft, passive, nurturant, vulnerable, weak,
    narcissistic, childlike, incompetent, masochistic, and domestic, made for
    child care, home care, and husband care. Conditioning to these values
    permeates the upbringing of girls and the images for emulation thrust
    upon women. Women who resist or fail, including those who never did
    fit-for example, black and lower-class women who cannot survive if
    they are soft and weak and incompetent,32 assertively self-respecting
    women, women with ambitions of male dimensions-are considered less
    female, lesser women. Women who comply or succeed are elevated as
    models, tokenized by success on male terms or portrayed as consenting
    to their natural place and dismissed as having participated if they com-
    plain.
    If the literature on sex roles and the investigations of particular
    issues are read in light of each other, each element of the female gender
    stereotype is revealed as, in fact, sexual. Vulnerability means the
    appearance/reality of easy sexual access; passivity means receptivity and
    disabled resistance, enforced by trained physical weakness; softness
    means pregnability by something hard. Incompetence seeks help as vul-
    nerability seeks shelter, inviting the embrace that becomes the invasion,
    trading exclusive access for protection ... from the same access. Domes-
    ticity nurtures the consequent progeny, proof of potency, and ideally
    waits at home dressed in saran wrap.33 Woman's infantilization evokes
    pedophilia; fixation on dismembered body parts (the breast man, the leg
    man) evokes fetishism; idolization of vapidity, necrophilia. Narcissism in-
    sures that woman identifies with that image of herself that man holds up:
    "Hold still, we are going to do your portrait, so that you can begin
    looking like it right away."34Masochism means that pleasure in violation
    becomes her sensuality. Lesbians so violate the sexuality implicit in
    female gender stereotypes as not to be considered women at all.
    Socially, femaleness means femininity, which means attractiveness
    to men, which means sexual attractiveness, which means sexual
    availability on male terms.35 What defines woman as such is what turns
    men on."


    Feminism, Marxism, Method, and the State: An Agenda for Theory
    Author(s): Catharine A. MacKinnon
    Source: Signs, Vol. 7, No. 3, Feminist Theory, (Spring, 1982), pp. 515-544
    Published by: The University of Chicago Press
     
  2. Trixi Maus

    Trixi Maus Sehr aktives Mitglied

    Registriert seit:
    23. Oktober 2005
    Beiträge:
    26.439
    Wenn Männer die Spiritualität erfunden hätten, dann wären sie die Erfinder von Animus und Anima, ja. Und dann könnten sie sich die Anima auch so stricken, wie sie sich eine Frau vorstellen.

    Nur ist das damit ja gar nicht gemeint. Animus und Anima sind nichts Biologisches und auch nicht mit der Biologie in irgendeiner Weise verbunden. Sie sind auch nichts Soziales, das in irgendeiner Weise der Gestaltung von Rollen dienen würde. Sondern Animus und Anima beschreiben ganz einfach zwei Grundprinzipien, die in jedem Mann und in jeder Frau vorhanden sind und wirken.

    lg
     
  3. premiumyak

    premiumyak Sehr aktives Mitglied

    Registriert seit:
    30. November 2010
    Beiträge:
    2.180
    Ort:
    München
    das Bild, daß man sich von einem Menschen oder der Umgebung macht, wirkt auf die / den zurück, die / der es erschafft.

    das von Dir Beschriebene mag für viele - ich nenne es mal : - ´patriarchalisch´-orientierte Männer zutreffen.

    die Frauen, die ich kenne sind schlau, stark, clever

    wenn man also das Bild vom weiblichen Archetyp in der Gesellschaft ändern will,
    dann muß man ganz mühsam versuchen, jedem Mann mit dem frau / man spricht
    klar zu machen, das er sich mit einer Beschränkung dümmer macht als er eh schon ist.
     
  4. huerta

    huerta Mitglied

    Registriert seit:
    2. März 2014
    Beiträge:
    131
    @premiumyak
    ein grosses problem ist unter anderem die internalisierung; wenn man so sozialisiert wird und vielleicht nicht mal bildungsvorteil/hintergrund mitbekommt, ist die wahrscheinlichkeit gross, dass einer die tragödie als natürlich erscheint...
     
  5. premiumyak

    premiumyak Sehr aktives Mitglied

    Registriert seit:
    30. November 2010
    Beiträge:
    2.180
    Ort:
    München
    ja, das kann echt bitter sein

    zum Glück gibt es das eso-forum und andere Gelegenheiten mehr, etwas dagegen zu machen

    Viel Erfolg !
     
  6. huerta

    huerta Mitglied

    Registriert seit:
    2. März 2014
    Beiträge:
    131
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    die idee der archetypen sind nicht einfach frei flottierende universalien etwa im sinne platonischer ideen, sondern sind a posteriori, also nach der erfahrung, nachdem sie schon längst sozial konstruiert wurden, als prinzipien abgeleitet und insofern nach obiger these durchaus im interesse des herrschenden geschlechts.
     
  7. heugelischeEnte

    heugelischeEnte Sehr aktives Mitglied

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    Ort:
    Bad Ischl, St. Florian, Grundlsee
    super, die Verwirklichung ist aber wahrscheinlich eine mystische Vermischung
    von Intelligenz, Ethik, Spontanität, Anstrengung, Meditation, Gelassenheit, Dynamik, Vertrauen, Geduld, Evolution, Liebe, Entschlossenheit, Mitgefühl, Sehnsucht,
    Sensibilität, Wort, Freiheit, Bedürfnis, Routine, Esoterik, Austausch, Respekt, Einfachheit, Modifizierbarkeit, Bemühtheit, Talent, Schönheit, Reinheit, Siegeswillen, Ruhe, Zufriedenheit etc. etc. etc.
     
  8. huerta

    huerta Mitglied

    Registriert seit:
    2. März 2014
    Beiträge:
    131
    der privilegierte ist blind für die unterdrückung, von der er profitiert.
     
  9. heugelischeEnte

    heugelischeEnte Sehr aktives Mitglied

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    5.114
    Ort:
    Bad Ischl, St. Florian, Grundlsee
    ein echter Brahmavid Varishta weiß dass Entzückung beiderseitig ist, wo liegt da der Vorteil ein Mann zu sein, ist halt nicht sofort, dass man einander zu verzücken weiß, weil wir die Psyche haben, und sie ist unser Manko, mit Potential zur hoffnung, Liebe und Glaube, also Entwicklungspotential.
     
  10. huerta

    huerta Mitglied

    Registriert seit:
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    131
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    India’s Caste Culture is a Rape Culture
    JUN 9, 2014 9:58 AM - BY THENMOZHI SOUNDARARAJAN

    A Dalit woman explains how the caste system is a lethal one where, according to India’s National Crime Records Bureau, four Dalit women are raped, two Dalits are murdered, and two Dalit homes are torched every day.

    This past week, the world mourned with a town called Baduan in Uttar Pradesh, India. There the raped bodies of two young girls were found hanging in a mango tree while behind them their grim families refused to leave until justice was done. And as the news cycle ran statements from International NGOs, UN Officials, and pundits, there was no denying that the rotting smell of India’s strange fruit had come front and center to the world stage.
    I am a Dalit woman, I’m here to tell you that this Strange Fruit has a name and its name is caste. Just as there is no way to understand sexual violence in the history of the United States without understanding racism, there is no way to understand the frequency and lack of punishment of violence against women in India right now without understanding caste.
    This system ranks human beings at birth, with your family’s caste determining the whole of your life—your job, your level of spiritual purity, and your social standing. Those at the bottom are branded “Untouchables”, untouchable because we are spiritually defiling to others and thus condemned to a life of exploitation.
    We are 200 million people struggling against this unjust system. We are not a small fringe group, we are a critical mass. We reject this heinous system and call ourselves “Dalits.” Dalit meaning broken by oppression, but defined by struggle.
    Since independence there has been an affirmative action policy in India that has led to a first generation of Dalit doctors, scientists, lawyers, and public officials. Yet the great majority of Dalits are still condemned to the margins of life. We live in a caste apartheid with separate villages, places of worship, and even schools. It is a lethal system where, according to India’s National Crime Records Bureau, four Dalit women are raped, two Dalits are murdered, and two Dalit homes are torched every day.
    Baduan has woken up the world to this reality. India’s culture of caste is a culture of rape. Both for oppression and opportunism, caste-based sexual violence is meant to silence our communities. Each attempt to achieve equality— going to school, getting a job, or voting—brings greater risk of reprisal. Because at its heart, caste-based sexual violence is about creating a climate of terror so that Dalits will fear challenging this system. This reprisal violence though has now reached record numbers with a recent study by the National Campaign on Dalit Human Rights reporting that over 67% of Dalit women have faced some form of sexual violence.
    This culture of rape is also a culture of impunity where upper-caste Hindu perpetrators of these crimes are protected within India’s rape culture at all levels of the justice system. UN Special Rapporteur Ms. Rashida Manjoo relays in her recent report on the status of women in India that there is a “deeply entrenched patriarchal attitude of police officers, prosecutors, judicial officers.” This coupled with the unsavory reality that members of the police, judiciary, and public officials often collude with perpetrators to keep Dalit women from filing claims and receiving justice.
    That is why we must all break the silence about caste-based sexual violence. We must stop talking about this rape culture in terms of individual incidents. It is more than Baduan, Delhi, Bagahana, or Mumbai. It is in fact the India of today. We must look at this as a systemic, structural problem. We must look at the culpability of the Indian state, from the police to the courts. The shame intended for Dalits by these acts is actually the shame of a country that refuses to protect all its citizens. From the corrupt, rural police outpost to the politicians in Delhi, the culture of impunity protects perpetrators and denies justice for our women.
    With such a failure of the rule of law, the only legitimate response we have now is to fight. Dalit women in all spheres-- activists, thinkers, artists-- are leading historic movements all over South Asia to end caste and caste-based sexual violence. Because the world stood with the civil rights movement in the United Sates and the anti-apartheid movement in South Africa, these movements succeeded. So too, we ask for the world to stand shoulder to shoulder with Dalit women and our families to end this violence. We do not fight only for ourselves, we fight for all who have suffered from this rape culture.
    So we ask you. Stand with us. For this is our final truth: Until Dalit women are free, no woman is free.
    Thenmozhi Soundararajan is a filmmaker and Transmedia artist. She is the co-founder of the international women’s media technology collective , Third World Majority.
     

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